www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -
www.tomas-trapl.cz -

Léto a dým

Mohou se jenom minout nebo zničit nebo milovat...

 

Autor: Tennessee Williams
Dramaturgie: Jaroslav Someš
Překlad: Hana Budínová
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
Pedagogická spolupráce: Vanda Švarcová
Hudební spolupráce: Tomáš Trapl
Režie: František Laurin
Hraje 6.ročník

Alma Winemillerová Tereza Causidisová
John Buchanan Jacob Erftemeijer
Grace Buchananová Marta Sovová
Roger Doremus Karel Wiencek
Vernon Marek Helma (4. ročník)
Nancy Bassettová Tereza Rumlová
Rosemary Tereza Ryšavá
Nellie Ewelová Ivana Korolová
Roza Gonzalesová Marika Šoposká
Cestující Jiří Rajniš (4. ročník)

„Po celý život trpím utkvělou představou, že čím víc po nějaké věci toužím, čím víc ji miluji, tím jsem zranitelnější a patrně – nebo spíš pravděpodobně – přijdu o to, co tak silně chci“
(Tennessee Williams)

T. Williams se stal už za svého života jedním z nejuznávanějších světových dramatiků 20. stol. Patřil k početné generaci severoamerických autorů, jako byli Thornton Wilder, Lillian Hellmanová, William Inge či Arthur Miller. Ti všichni ve své divadelní tvorbě navazovali na evropskou dramatiku přelomu 19. a 20. století. Zejména na Ibsena a Čechova a na zakladatele moderního amerického dramatu E. O´Neilla. Výrazně je ovlivnily také poznatky moderní psychologie, vycházející z učení Sigmunda Freuda a mohutný rozkvět amerického psychologického herectví. Ten byl a je spojován především s metodami výuky na Actors Studiu – hereckém učilišti, založeném roku 1947 filmovým a divadelním režisérem E. Kazanem a divadelním teoretikem a pedagogem Lee Strasbergem. Actors Studio vychovalo celou plejádu velkých hereckých osobností. (např. M. Monroe, M. Brando, M. Clift, J. Dean, P. Newman atd.) a zásadně ovlivnilo víc než jednu generaci amerického divadla a filmu. Dramatici a scénáristé psali hvězdám role přímo „na tělo“. Ze spisovatelů byl asi nejtěsněji spjat s okruhem Actors Studia právě Tennesssee Williams.

„Tennesseeho život je v jeho díle.“
(Ellia Kazan)

Svými životními osudy je Tennessee Williams (vlastním jménem Thomas Lanier Williams) v mnohém podoben postavám ze svých dramat a próz. Narodil se 26. března 1911 ve městě Columbus ve státě Mississippi na jihu USA. Měl starší sestru, která trpěla duševní poruchou, a mladšího bratra. Vyrůstal na faře, protože celá rodina žila u matčina otce, episkopálního duchovního. Od mládí trpěl plachostí, přecitlivělostí a pocitem osamění. Východisko nacházel v literární tvorbě. První skutečný úspěch mu přinesla hra Skleněný zvěřinec v roce 1944. O tři roky později uvedl s velkým ohlasem hned dvě další hry: Léto a dým a Tramvaj do stanice Touha. Tyto hry zahájily jeho vrcholné období, do kterého patří mj. novela Římské jaro paní Stoneové a dramata Tetovaná růže, Kočka na rozpálené plechové střeše, Sestup Orfeův, Sladké ptáče mládí, Noc s leguánem. Od poloviny 60. let 20. století se ve Williamsově životě začínají stále častěji objevovat období depresí a krizí. Píše sice dál, ale svůj zenit jako by měl za sebou. Často se vrací ke svým starším hrám a přepracovává je. Většinou však původní verze zůstávají lepší. Nadále je celosvětově ceněn a uznáván, ale spíše zato, čím byl, než za to, čím je. Stejně fatální jako jeho život, je i jeho konec. Zemřel 24.února 1983 v newyorském hotelu Elycee na „vdechnutí víčka od tuby léků“

Lyrické drama Léto a dým (Summer and Smoke) začal psát v roce 1946 na základě starší povídky Žlutý pták. Premiéru měla hra 8. července 1947 v Dallasu. O rok později (6. října 1948) se hrála poprvé v New Yorku a dočkala se uvedení i na Broadwayi. Nastudování v newyorském divadle Circle in the Square v roce 1952 odstartovalo pouť po světových jevištích. O devět let později bylo toto drama zfilmováno a dočkalo se i operní podoby (Lanford Wilson, Lee Hoiby). V roce 1972 má v New Yorku premiéru Williamsovo zásadní přepracování Léta a dýmu pod názvem Výstřednosti slavíka (The Eccentricites of a Nightingale) Obě hry se v řadě motivů liší, hlavní postavy jsou však totožné, stejně jako vývoj jejich vztahu. Hrdinkou je křehká Alma, jedna z řady Williamsových velkých postav, které podléhají střetu s realitou. Je doslova ztělesněním nalomitelné „duše“ a její pojetí smyslu života a jeho hodnot je konfrontováno s názory jejího protihráče Johna. U Williamse je neobvyklé, že projevuje pochopení pro oba tyto postoje a dokonce je nechává vzájemně protnout. Na českém jevišti se Léto a dým poprvé premiéruje 24. ledna 1965 v tehdejším Realistickém divadle v Praze (dnes Švandovo divadlo) v režii Jiřího Dalíka s Věrou Kubánkovou a Jiřím Adamírou v hlavních rolích.
(ješ)

Hra je uváděna se svolením The University of the South, Sewanee, Tennessee.

Premiéra 16.11.2009 v Žižkovském divadle Járy Cimrmana

NEW 2CD:

30 x MUZIKÁL!!!

+

+

+

CD TEA TIME...

+

+

+

KONCERT 50 let..