Jiří Šlitr + Jiří Suchý
(jazzová buffoopera)
Premiéra: 26. března 2001 v 19:00 v Žižkovském divadle,
Režie. Jiří Datel Novotný
Choreografie: Petr Šimek
Hudební nastudování: Tomáš Trapl + Miloš Štědroň
Kostýmy: Jitka Vašutová
Scéna: Hynek Hanák
Zvuk: Vladislav Vodička, Jiří Ulrich
Světla: Václav Melzer
Mikroporty: David Otava
Vedoucí pedagog ročníku: František Laurin
Produkce: Tomáš Trapl
ULI: Josef Pejchal a Zdeněk Rohlíček
ADVOKÁT: Vladislav Rotta
VANILKA: Klára Raková a Michaela Zemánková
LISTONOŠ: Marek Valenta
TETA Z LIVERPOOLU: Karla Frouzová, Jitka Poláčková a Oldřiška Štolfová
Lidové noviny sobota 10. listopadu 2001 Marta Švagrová
STUDENTI SI PORADILI SE ŠLITROVOU OPEROU
Po šestatřiceti letech se na pražská divadelní prkna vrátila jazzová buffoopera Jiřího Šlitra a Jiřího Suchého Dobře placená procházka. Studenti 5. ročníku pražské konzervatoře ji hrají jednou měsíčně v Žižkovském divadle Járy Cimrmana.
Na otázku, zda tento kus může dnes publikum oslovit, přestože jej většina diváků zná z televizní adaptace v autentickém podání autorů a dalších sólistů Semaforu z doby největší slávy, odpověď zní ano. Nejen pro stále aktuální zjištění, že lidé jsou pro peníze schopni všeho, nejen pro nostalgii někdejší atmosféry kultovního divadle. Jak čerstvá (v pravém slova smyslu) inscenace ukazuje, kvalita dílka se léty nevytratila.Interpretačně velmi těžký kus je pro herce evidentně úkolem, s jehož velikostí rostou.
Protože postav opery je pět a studentů v daném ročníku devět, uplatnil režisér Jiří Datel Novotný (mimochodem semaforský veterán) nápad synchronní alternace: Vanilka i Uli jsou vždy po dvou, Tetu Brockefellerovou z Liverpoolu ztělesňují dívky tři. Hrají jednotlivě, najednou i na-
Přeskáčku, komunikují - byť někdy jen nerušivými gesty či pohledy - s partnery i spolu navzájem. Režie je vede přesně a účelně, nezapomíná na humor, které je základním kamenem „Procházky" a jemuž mladí herci dobře rozumějí.
Některé z nich je radost slyšet - velká pochvala patří hudebnímu nastudování Tomáše Trapla. Na nápaditě scéně (Hynek Hanák) ve slušivých kostýmech a la 60. Léta (Jitka Vašutová) s dokonalým ozvučením (mikroporty David Otava) se překvapivě suverénně na ten-
kém operním ledě pohybují vlastně všichni. Na první pohled zaujmou zejména Michaela Ze-
mánková a Josef Pejchal (Vanilka a Uli), skvělý je dojemně „ulítlý" Listonoš Marka Valenty
a zvláštní komikou obdařený Advokát Vladislava Rotty.
Nádavkem zřejmě jen pro pamětníky jsou okamžiky, v nichž původními hudebními základy probleskne ve vtipné etudě hlas Šlitrův či scat Pilarové .....